Sommerferien i år blev af forskellige årsager først afviklet i September hvor vi kørte til Prag og op i den nordlige del af Tjekkiet samt Dresden i Tyskland.
Vi kørte hjemmefra fredag den 6/9 mod Gedser, hvor vi havde reserveret plads med afgangen 21:30 og ankom til Rostock omkring 23:30 - her overnattede vi som vi har gjort tidligere ved Bordershoppen, hvilket fungerer helt fint for os. Lørdag morgen kørte vi videre mod Prag hvor vi kørte ind på camping Sokol Prag, der ligger i udkanten af Prag. Campingpladsen har en shuttlebus til den nærmeste lokale station, hvorfra vi kunne tage toget ind til centrum af Prag, en ganske fin ordning, som vi benyttede os flittigt af. Camping pladsen ligger oven i købet i gå afstand fra stationen, så hvis man af en eller anden årsag ikke nåede bussen, var det ikke det store problem. vi havde 4 overnatninger på pladsen inden vi kørte videre til hovedformålet med turen Cesky Raj der ligger i den nordlige del af Tjekkiet op mod grænserne til Polen og Tyskland.

som det ses havde vi ganske flot vejr i ferien, og vi skulle selvfølgelig se det som nogen kalder for "verdens smukkeste by". På en af de første pladser blev vi mødt af denne konstruktion, ved ikke lige hvad den skal forestille :-) nu er smag og behag jo som bekendt forskellige - heldigvis - men nok ikke lige et kunstværk der tiltalte os.

Videre på vores færd møder vi dette flotte tårn - hvor gågade systemet begynder - imponerende gammel bygning

Torv i den gamle bydel

Her er vi kommet op til det store centrale torv med det gamle rådhus i baggrunden, bygningen er fra 1300 tallet og man kan i dag komme ind og se bygningen, der var dog ikke åbent da vi var de, men til gengæld var der som det ses på billederne ekstremt mange turister - rent faktisk syntes vi der var for mange mennesker til at det var en fornøjelse at gå der, uanset hvor vi var, måtte vi gå/stå i kø

Men det er jo bestemt ikke uden grund at Prag bliver kaldt "verdens smukkeste by"

En af de dage vi var i Prag var vi også på besøg i den jødiske bydel, og vi var inde at se den berømte synagode, men har desv. ikke nogen billeder derfra.

Her er vi, efter at have nydt en dejlig frokost på en af fortovsrestauranterne gået videre, og er nu nået hen til det gamle rådhus, der ud over at være en ret flot bygning også huser det verdensberømte astronomiske verdensur fra 1400 tallet.

På billedet ovenover og nedenunder ses det verdensberømte ur, virkeligt imponerende, og noget der tiltrækker mange mennesker, vi stod som sild i en tønde.

Her ses menneskemylderet ganske tydeligt - og det var bestemt ikke nogen fornøjelse med alle de mennesker.

Videre af gågaden - tilbageblik mod rådhuset og torvet og i baggrunden en gammel flot kirke

Her er vi nået ud på Karlsbroen der går over floden Moldau, og i baggrunden ses Prag's gamle borg, som vi også var oppe og se.

Karlsbroen er udsmykket med flere store figurer / skulpturer, og her er vi standset op ved et af kunstværkerne.

Selve Karlsbroen er et mylder af boder, kunstværker og turister - her er Birgit standset op og nyder sceneriet.

Nyder udsigten over Moldau og man kan se Prags gamle borg på den anden side af floden.

Flot syn ud over Moldau med  fiskeren i båden foran Barieren. Skibstrafikken blev ledt gennem et sluseanlæg ovre ved det hvide hus i baggrunden på den modsatte side af floden.

Udsigt ud over byens tage oppe fra Borgen - et imponerende syn

St. Vitus Katedralen i borggården en imponerende bygning

Udsigt over  Moldau, hvor man kan se lidt af de forskellige typer af skibe/både der sejler på floden, samt Karlsbroen i baggrunden.

Mens vi var i Prag ville vi også lige en tur til Kutna Hora der ligger ca 100 km øst for Prag, hovedattraktionen i byen er "The bone church" - Knoglekirken. vi var også inde for at se de øvrige katedraler i byen, men ingen tvivl om, at det er knoglekirken der trækker publikum til byen. Det er meget makabert men også utroligt facinerende at besøge kirken, hvor man tilbage fra middelalderen har dekoreret kirken med knogler og kranier fra afdøde borgere, og fremstillet nogle helt fantastiske "kunstværker" Kirken er noget af et trækplaster, med mange besøgende dagligt - hvilket er blevet et problem, da mange af turisterne ikke udviser respekt for de afdøde men tager billeder af sig selv sammen med kranier hvorpå de hat sat hatte, solbriller etc. - det har nu medført at fra årsskiftet 2019/2020  skal man reservere tid til besøg i kirken samt at fotografering er blevet forbudt uden speciel tilladelse. Billederne herunder taler for sig selv og behøver vist ikke yderligere kommentarer....

Onsdag den 11/9 kørte vi op til Cesky Raj, der er et beskyttet område udlagt som naturreservat en såkaldt Geopark. Området har nogle helt unikke sandstensklipper og er på omkring 200 kvadratkilometer og ligger i området syd for den polsk/tyske grænse. Billedgallerierne nedenfor giver et indtryk af området, og vi kan på det varmeste anbefale en tur i området, og vandringerne er ikke fysisk krævende, stierne og området er tilgængeligt og fint afmærkede.

Naturen her minder en del om de sandstenskilpper man finder ved Bastei Broen i Tyskland - se vores tur til Sachsische Schweitz i 2015 via linket: Sachsische Sweitz i 2015

Har valgt at sætte billederne ind i et galleri istedet for enkeltvis, da vi har utroligt mange billeder fra området.

Vi fandt campingpladsen    Pension & Camping Český Ráj (pensionkneznice.cz)   som er en lille familieejet campingplads. Ejeren af pladsen var på forretningsrejse så pladsen blev passet af hans far, der ikke kunne et ord tysk eller engelsk, hvilket besværliggjorde kommunikationen, som primært foregik gennem faderens mobiltelefon med ejeren i den anden ende, som så oversatte hvad vi aftale til sin far. Men en hyggelig ældre herre, og vi havde et ganske fint ophold. Vi havde 3 overnatninger på pladsen og dagene blev benyttet til vandreture i det utroligt spændende og flotte område. Som det ses på billederne er der store højdeforskelle, det ene øjeblik går man nede ved bunden af sandstenene og det næste øjeblik går man rundt oppe med en fantastisk panoramaudsigt.

Som det ses på billederne er det et utroligt spændende område at vandre i, og som nævnt er stierne godt afmærkede og flere steder i området er der opsat rækværk og lavet forskelligt sikringsarbejde så alle kan bevæge sig rundt i området, enkelte steder er det også muligt at komme rundt i eks. vis kørestol.

Inden vi kørte hjemmefra havde Birgit set, at der i en weekend mens vi var på ferie skulle være en kniplemesse i den tyske by Annaberg-Buchholz i Sachsen, byen ligger ikke så langt fra den tjekkiske grænse så vi valgte efter nogle dage i det nordlige tjekkiet at køre videre til Camping Park Greifenstein Geyr ikke ret langt fra Annaberg-Buchholz, området er et dejligt naturskønt område og vi tog 4 overnatninger her inden vi kørte til Dresden.

Mens Birgit var på håndarbejdsmesse gik jeg lidt rundt og kiggede i byen, var heldig at der i weekenden var veteranbilstræf på torvet med mange flotte og interessante køretøjer, samt mange mennesker.

Flotte køretøjer og ganske imponerende hvor flot de er sat i stand og vedligeholdt - kræver meget arbejde og mange penge..

Det var ikke kun biler, men også gamle motorcykler der deltog i træffet.

Vi benyttede også lejligheden til at opleve lidt i området, og som det kan ses er det en ganske flot natur der er i sachsen, så ikke udelukket, at ferien kan gå til det område af Tyskland en anden gang.

Vi valgte at gå i dybden med vores ophold, og da der er flere sølvminer i området, valgte vi et besøg i besøgsminen Dorothea Stollen http://www.dorotheastollen.de

På en af turene kom vi forbi Schloss Augustusburg - et af slottene i "Die Sehenswerten Drei"  se link http://www.die-sehenswerten-drei.de - Schloss Augustusburg er fra 1500 tallet og blev oprindelig bygget af den Sachsiske kurfyrste Augustus, i dag er slottet indrettet som museum med blandt andet en stor karet samling samt en af Europas største og mest betydningsfulde motorcykelsamlinger. Så den samling var vi jo "tvunget" til at besigtige.

Birgit er kommet op på udstillingens motorcykelsimulator.

Flotte og velbevarede gamle motorcykler

Motorcyklerne heroverog herunder er efter min mening nogle af samlingens flotteste maskiner.

Her et billede fra karetudstillingen

Som tidligere omtalt ville vi også gerne en tur til Dresden nu vi igen var i området, så efter 4 overnatninger i Annaberg-Buchholz området kørte vi til Acsi pladsen Camping  Dresden Mokritz i udkanten af Dresden - når vi camperer i yder sæsonen forsøger vi næsten altid om vi kan finde en Acsi plads, da der jo er en del penge at spare på en 3 ugers ferie. Her havde vi 2 overnatninger, og det var super nemt at komme ind til Centrum af Dresden, den direkte bus havde stoppested lige uden for camping pladsen og det tog under 30 min at komme ind til Dresden Centrum, så vi havde et par gode dage i Dresden. Byen var efter 2. verdenskrig mere eller mindre jævnet med jorden, og det er først i de senere år at man er gået i gang med genopbygningen af den historiske gamle bydel, hvor flere af de gamle bygninger stadig fremstår mere eller mindre ødelagte, men da vi var i byen kunne vi se hvor hurtigt genopbygningen nu foregår.

Billederne her viser senbarok bygningen Zwinger fra 1728, bygningen huser blandt andet en stor porcelainssamling, og som man kan se er man i fuld gang med restaureringen af bygningen

Imponerende bygningsværk og haveanlæg i centrum af Dresden

Fürstenzug i Augustusstrasse er verdens største porcelainsvægsbillede 102 meter langt og består af 23000 fliser af Meissener porcelain

Som i mange andre byer rundt om i verden kender opfindsomheden ingen grænser, når det gælder om at få pengene op af turisternes lommer, men sikkert en hyggelig måde at se byen på.

Basunblæsende engel der pryder kuppelen på kunstakademiets bygning fra 1894

Billede fra en af broerne der krydser Elben, og i højre side ses kunstakademiet.

Billeder fra den mosatte side af floden Elben.

Birgits Kamera har en funktion hvor man kan lave panoramabilleder - hvilket ses her, og det giver et ganske godt indtryk af hvor imponerende den gamle bydels skyline er set fra den modsatte flodbred.

Efter 2 overnatninger på camping Dresden Mokritz kørte vi den 20/9 nordpå igen, og her tog vi en overnatning i  Bad Segeberg på Klüthsee camping, der ligger fint når man kommer sydfra og skal have en overnatning inden grænsehandelen. vi var hjemme sidst på eftermiddagen lørdag den 21/9 efter 3 rigtigt spændende og oplevelsesrige ferieuger. Det var dog ikke helt slut med campingture i 2019 - da vi sluttede sæsonen af med et weekendophold på Trelde Næs camping den sidste weekend i oktober sammen med vores venner Kirsten og Søren - sammenlagt blev det til 39 overnatninger i Knausen i 2019 - hvilket svarer meget godt til det gennemsnitlige antal overnatninger vi har haft i vognen siden vi købte den i 2006.