Sommerferien var i år henlagt til sidst i August/først i September og vi havde besluttet os for at tage til Spreewald og Sachsische Schweitz.

Vi Startede ud hjemmefra Torsdag aften den 20/8 og skulle med færgen fra Gedser til Rostock  kl 2215. Vi havde købt en såkaldt Smart camp billet, hvilket betød at vi kunne komme over for ca 930 kroner med bil og campingvogn incl 2 personer, vi ankom til Rostock omkring midnat og tog en overnatning på parkeringspladsen ved Scandlines bordershop - hvilket var ganske udemærket - bortset fra en del støj fra en nærliggende tankstation. Fredag morgen fik vi lige handlet lidt småfornødenheder i Border shoppen inden vi fortsatte sydover. Vi kørte ad motorvejen mod Berlin - der var stort set ingen trafik og vi ankom til Lübbenau lige over middag, hvor vi kørte ind på Naturcamping Lübbenau am Schlosspark - en flot beliggende plads i parken der hører til Schloss Lübbenau som ses på billedet herunder.

schlosslubbenaujpg

karte_spreewaldpng

Her ses en kopi af Wikipedias definition på området Spreewald - ud over ovenstående kan det nævnes at Spreewald er et Unesco biosfære område.

Nedenstående er en kopi fra Wikipedia.com

Spreewald er et område centreret omkring et mangefoldigt forgreningsnet af floden Spree vest for byen Cottbus i delstaten Brandenburg, Tyskland. Området er omkring 15 km. langt (retning NV – SØ) og 7 km. bredt. De mange forgreninger af flodnettet skaber en unik geografi, hvor bådfart i generationer har været det mest effektive transportmiddel.

Området er kun i begrænset omfang tilgængelig for biler, og den mest almindelige transportform er, som skrevet herover, med både men også vandring. Motorbåde er ikke tilladte, i stedet anvendes en særlig lavbundet form for pram, som styres ved hjælp af en pramfører som staver prammen frem fra stående position agter på prammen. Selvom bådtransporten i dag er meget præget af turisme, er den stadig en nødvendighed for indbyggerne. Således bliver transport af post visse steder stadig udført i pramme malet i postvæsenets karakteristiske gule farver.

Spreewalds oprindelige indbyggere er ikke tyskere men sorbere (slavisk folkefærd) som har en egenartig folklore præget af slaviske traditioner. Dels er sproget ikke tysk, men sorbisk. Folkedragterne er for kvindernes vedkommende karakteriseret ved særlige hatte, som angiver den ægteskabelige status.

Spreewald er berømmet for deres syltningstraditioner. Således er der mulighed for at købe et væld af syltede argurker, der lagres i store trætønder. Ofte er disse sylterier drevet af familier, selvom der efter sammenlægningen er opstået en industri omkring Spreewald agurker. Turister som i dag besøger Spreewald på en af de mange pram-ture, vil få lejlighed til at købe syltede agurker undervejs, idet det er en fast tradition at besøge nogle af de mange sylterier på turen.

Under DDR tiden var syltede agurker fra Spreewald en udsøgt delikatesse som ikke var tilladt at eksportere. I dag kan man købe glas med syltede ting overalt i Tyskland påført Spreewald, men typisk er der tale om fabriks-fabrikerede agurker uden samme kvalitet som de traditionelle.

Området er som det kan ses gennemskåret af et netværk af kanaler, der gør området til et sandt paradis for cyklister, kajaksejlere samt folk der gerne vil vandre. Vi tog selv både en Khan tur, en kajaktur samt et par vandreture i området. Pådet indsatte kort ovenover ses lidt mere om hvor i tyskland vi er, det er ca 100 km syd for Berlin i retning mod Dresden.

bismarksthurmjpg

På en af køreturene i området kom vi forbi dette tårn "Bismarkstürm" der ligger omkring 5km fra Lubbenau.

kahnfahrt1jpg

Campingpladsen ligger idylisk i slotsparken omkring Schloss Lübbenau, og flere af kanalerne passerer klods op af pladsen, I  Lübbenau kan man købe Khan ture - dvs ture med en pram indrettet til passagersejlads, disse Khans styres af en bådfører der står i agterenden af prammen og stager den frem gennem kanalerne. Vi tog på en sådan tur, for at få et indtryk af området, turen varede 5 timer og kostede omkring 16 Euro pr person. Undervejs forklarede bådføreren om området, og da vi nåede til middag, gjorde vi holdt ved en af restauranterne og fik (læs: købte) et godt solidt måltid mad. Vi var utroligt heldige med vejret - i hele den periode vi var i Lübbenau havde vi flot vejr med temperaturer omkring de 25 grader.

kahnfahrt2jpg

Her ses lidt fra turen hvor vi kom gennem mange forskellige kanaler, gennem folks baghaver, og her kan det nævnes at mange steder kunne beboerne kun komme til deres ejendom via vandvejen, hvorfor postkasser også var sat op langs kanalerne mange steder, og Deutsche Post har en post Khan der som det eneste sted i Tyskland bringer posten ud ad vandvejen. Renovation blev ligeledes afhentet af små Khans - selv brand og redning havde Stationer med Khans klar til udrykning i tilfælde af enten Brand eller sygdom/ulykker.

kahnfahrt3jpg

Spreewald er et utrolig flot og stemningsfuldt område, hvilket jo heller ikke blev dårligere af, at vi havde fantastisk vejr.

kahnfahrt4jpg

Som det ses, er det et yndet turistområde, og der er mange der enten sejler med Khan eller lejer Kajakker/kanoer og bruger tid på vandet.

kahnfahrt5jpg

kahnfahrt6jpg

Spreewald er som Wikipedia beskriver kendt for sine syltede agurker, og flere steder langs med kanalerne solgte beboerne syltede agurker i store mængder til turisterne, ja selv et Agurkemuseum var der i Lübbenau - var der nogen der nævnte ordet Agurketid!! - vi var dog ikke inde og se museet, dertil var der for mange andre spændende aktiviteter

kahnfahrt7jpg

kahnfahrt8jpg

kahnfahrt12jpg

Flere steder lå restauranterne direkte ned til kanalerne, de sejlende lagde så til direkte ved terrassen, og sad så og nød udsynet over kanalerne og den gode mad.

kahnfahrt10jpg

kahnfahrt9jpg

mange steder er bevoksningen meget tæt, og flere steder voksede træerne næsten som var det mangrovetræer.

kajak2jpg

Vi har simpelthen så mange flotte billeder så det har været svært at udvælge hvilke billeder der skal med på siden, så vi håber at de valgte billeder giver et fornuftigt indtryk af områdets mangfoldighed og særdeles flotte natur.

kahnfahrt11jpg

Herover ses en turist Khan af samme type som den vi var med, som man kan se, så står bådføreren på agterdækket og stager båden frem - stille og roligt, og man har god tid til at se på den natur man passerer igennem, man kan ligeledes se hvor tæt man er på folks private haver, hvor man mange steder har en Khan liggende klar til når man skal enten på arbejde, ud at handle eller lign.

kahnfahrt12jpg

Her er der et orkester der underholder på en restaurant ved siden af hvor vi spiste frokost/middag

kahnfahrt13_1jpg

I regn og blæst, og i sne og slud, posten skal ud! Her er det Deutsche Post der er på vej med posten, Khan'en er som det ses malet i Deutsche posts farver så den er let genkendelig.

kajak1jpg

Næste dag - stadig i flot vejr - valgte vi at leje en kajak, og da Birgit grundet piskesmæld ikke kan sejle alene, valgte vi en toer kajak, hvor jeg kunne sidde bagest og padle/styre mens hun kunne nyde turen. Flere steder i området er der sluser der styres manuelt, enten af en slusemester eller af de roere der passerer gennem slusen, vi var heldige at der de steder vi skulle igennem var en slusemester der kunne hjælpe os gennem slusen.

kajak2_1jpg

Det er en meget afvekslende natur man passerer igennem lige fra åbent landskab til meget tæt bevoksning.

kajak3jpg

På gårsdagens Khantur var vi passeret forbi en restaurant - Restaurant Venedig - der så rigtig spændende ud, og da vi så kom forbi den i kajakken, blev vi hurtigt enige om at vi hellere måtte stoppe op og få en forfriskning. Så jeg lod mig friste med en stor isdessert s og ja den var rigtig god.

kajak4jpg

Her et kik ud over den udendørs servering - et rigtigt idylisk sted, og vores kajak ligger fortøjet i kanalen til højre for personen der står op bagest i billedets højre side

kajak5jpg

Her er vi på vej ind i en af sluserne sammen med flere andre kajakker, når alle er kommet ind, lukker slusemesteren porten og enten lukker vand ud af slusekammeret eller vand ind, afhængig af hvad vej man skal.

kajak6jpg

kajak7_1jpg

Efter 5 skønne dage i Lübbenau i fantastisk vejr kørte vi videre, vi havde aftalt med vores venner Kirsten og Søren at mødes i Pirna ved Dresden i det område man kalder for Sachsische Schweitz. se selvstændigt menupunkt for Sachsische Schweitz.